Er wordt veel gesproken over werkplekleren. Vaak in de context van een systeem of methode die nodig zou zijn om het mogelijk te maken.
Werkplekleren begint echter nooit met de aanschaf van een systeem!
Om te voorkomen dat je toch in die valkuil stapt, vertel ik je graag meer over de betekenis van werkplekleren: leren als onderdeel van het werk.
In dit artikel neem ik je graag mee in een andere manier van kijken naar leren in relatie tot het werk. Ik reik je hele praktische oplossingen aan, waarvoor je geen systeem nodig hebt.
Bedrijven grijpen snel naar een training of opleiding als er iets geleerd moet worden.
Dat is niet zo vreemd, gezien het grote aanbod van trainingen en opleidingen; meer dan 3.000 aanbieders!
Helaas vinden organisaties de daadwerkelijke toepassing van wat er in trainingen en opleidingen geleerd wordt in de praktijk vies tegenvallen.
Je kunt het ook anders aanpakken!
Voor mij begint leren ín het werk. Door het leren ook dáár te organiseren voorkom je het probleem van toepassing.
Maar ook zonder te organiseren wordt er geleerd. Maar liefst 94% van de professionele ontwikkeling vindt plaats in het werk, slechts 6% daarbuiten.
Als je dat weet, ga je je blik verplaatsen naar de dagelijkse werkomgeving. Waar liggen dan de kansen verscholen die ontwikkeling en kennisdeling stimuleren? Het gaat er bijvoorbeeld om de werkomgeving anders in te richten, meer te praten over de resultaten, vooruit te denken en een werksfeer te creëren waar uitwisseling mogelijk is.
Overal anders
In iedere organisatie zijn andere mogelijkheden, het vraagt dus maatwerk. Maar weet ook dat kleine, ogenschijnlijk eenvoudige acties al een beweging op gang kunnen brengen met veel impact.
Tip: Doe het wel doelgericht
en maak een plan!
Werkplekleren gaat in essentie dus niet zozeer over de plek waar het leren plaatsvindt, maar over de lerende functie die je aan het werk zelf toekent.
6 eenvoudige acties die werkplekleren praktisch maken
- Vorm (tijdelijk) andere samenwerkingsduo’s;
- Neem een medewerker uit de praktijk mee naar een evaluatie of bespreking met een klant;
- Organiseer na afronding van een project een pizza-moment om met elkaar terug te kijken: je bespreekt met elkaar wat goed ging en wat beter kan;
- Laat medewerkers met een specifieke vaardigheid zelf instructies maken voor collega’s, en laat ze een korte briefing geven;
- Organiseer momenten waarop medewerkers kennis en vaardigheden met elkaar kunnen delen;
- Geef enkele collega’s de rol van senior of coach. Zij worden gekoppeld aan collega’s die iets willen leren in hun werk. Bijvoorbeeld lastige gesprekken voeren, het werk efficiënter indelen, een presentatie geven of een nieuwe vaardigheid leren.
Het zijn slechts een paar voorbeelden waarmee je de ontwikkeling van mensen stimuleert zonder ze naar een cursus te sturen. Maar er liggen nog veel meer kansen voor leren en kennisdeling dan je mogelijk in de gaten hebt!
Levert het ook iets op?
De opbrengst is dat het bijdraagt aan meer motivatie en tevredenheid onder je mensen. Je wordt aantrekkelijker voor nieuwe, jonge instroom en mensen blijven langer.
En niet te vergeten verhoogt het de productiviteit en kwaliteit wanneer je mensen voortdurend blijven leren en ontwikkelen in hun werk.
Kortom: werkplekleren is een breed begrip, wat je heel praktisch kunt vormgeven. Simpelweg door anders te kijken en te durven experimenteren maak je een goed begin.
Interessant onderwerp?
Misschien vind je dit blogartikel over motivatie voor leren ook interessant om te lezen.
Of het blogartikel hiernaast over het verbeteren van de leercultuur in je bedrijf.