De vraag
Wegens tijdelijke afwezigheid zocht Zuyderland Zorgcentra een manager Opleidingen voor 6 maanden. In deze periode wilden zij dat lopende zaken door bleven gaan, maar ook dat gestelde doelen werden gerealiseerd. Zij maakten in 2 jaar tijd een enorme groei door in het aantal leerlingen en hadden daarbij veel aandacht voor het ondersteunen van de zorgteams. Dat moest verder geborgd te worden. Daarnaast was ook het opleidingsteam volop in ontwikkeling en kon de deskundigheidsontwikkeling van medewerkers meer aandacht gebruiken.
Mijn aanpak
In deze interim periode heb ik een coachende rol kunnen vervullen richting het team, dat bestond uit 25 teamleden. Mijn frisse kijk op leren en ontwikkelen werd als positief en inspirerend ervaren. Vlak na de start van de opdracht zorgde de Corona-pandemie echter voor een crisissituatie, wat een grote impact had op het opleidingsklimaat. Het was ‘alle hens aan dek’. Hierin heb ik het team mogen ondersteunen, zodat zij hun werk goed konden blijven doen. Het vroeg voortdurend schakelen voor iedereen.
Na terugkeer van de ‘eigen’ manager, organiseerde ik voor het team opleidingscoordinatoren twee ontwikkeldagen. Tijdens deze dagen stond het team stil bij hun werkprocessen, positie in de organisatie en toegevoegde waarde.
Het resultaat was een gedeelde richting en een actieplan voor de korte en lange termijn waarmee ze beter aansloten bij de strategie van de organisatie.
De dagen droegen ook bij aan hun teamontwikkeling; het teams kwam dichter bij elkaar op de visie op het werk en hun persoonlijke kwaliteiten.