GoudPod | Een goed concept is het halve werk

Een GoudPod Blog

In een organisatieverandering ga je zorgvuldig te werk. Zo doen wij dat ook met een podcast als interventie op maat.

Met een veranderkundige blik verken ik je vraagstuk en de context eerst goed voordat we een passend concept ontwerpen.

Lees ook Zo geeft een podcast richting aan verandering.

Wat is een concept?

Een concept is de overkoepelende gedachte van de podcast, vaak vertaald in een slogan of titel. Ook wel de kapstok.

Het concept slaat de brug tussen jouw veranderdoel en de beweging die je op gang wil brengen. Het is de basis voor het podcast ontwerp, waarin je de vorm al globaal bepaalt.

Klinkt het nog wat abstract?

Een voorbeeld van een GoudPod concept

Wat veel mensen herkennen in grote organisaties is een slechte samenwerking tussen verschillende functies en afdelingen. Ook wel een ‘eilandjescultuur’ genoemd.

Mensen weten van elkaar niet wat ze doen, waardoor er afstand of zelfs onbegrip ontstaat. Dat vormt vaak een probleem wanneer er samengewerkt moet worden. Daarom willen veel organisaties hier verandering in brengen.

Het vraagstuk: Er is behoefte aan meer inzicht en begrip voor wat andere functies en afdelingen in de organisatie doen. Zodat mensen zich bewust worden van de meerwaarde van overstijgend samenwerken binnen de organisatie.

We vertaalden dit vraagstuk naar het podcast-concept

‘Ken je collega – feit of fabel’

Hoe ziet dat concept er uit?

Voor een serie afleveringen duiken we eerst de organisatie in, op zoek naar gedachten en (voor-)oordelen over bepaalde functies en afdelingen. We nemen daar geluidsfragmenten van op.

Een aantal fragmenten bespreken we in de podcast met twee collega’s; zijn het feiten of fabels? In gesprek met elkaar helderen zij de beelden en oordelen op over hun functie of afdeling.

Zo ontstaat er bij de luisteraar meer kennis, begrip en verbinding, waardoor men elkaar beter weet te vinden. Er komt een positieve beweging op gang.

De afleveringen bestaan uit een aantal rubrieken en duren zo’n 15 minuten. We gebruiken een estafettevorm; de collega’s in de podcast geven het stokje door aan een afdeling of functie waar zij zelf nieuwsgierig naar zijn.

Timing en vorm

Niet alleen bij dit voorbeeld, maar bij al onze concepten werkt de podcast als verbindende factor. Het is daarbij belangrijk om de juiste vorm en timing te kiezen. Zo draagt de podcast bij aan het groter geheel aan interventies.

Tot slot

Ik gaf je een voorbeeld van één van de concepten die we op maat kunnen maken. Maar we ontwerpen met veel plezier een uniek concept voor jouw vraagstuk.

Laten we aan de slag gaan! Neem contact op.