De vraag
De HR manager van Pento had met een werkgroep een start gemaakt met de nieuwe ‘visie op leren’. Ze bleven echter hangen in abstractie en hadden behoefte aan een vertaling naar concrete acties en plannen.
Ze vroegen mijn hulp om de visie op leren meer ‘handen en voeten’ te geven.
De aanpak
We organiseerden twee werksessies met de werkgroep; die bestond uit een mix van leidinggevenden en stafleden van diverse afdelingen binnen Pento.
Wat was de eerste stap?
In de eerste sessie werkten we met interactieve en visuele werkvormen (online, wegens Corona) de nieuwe visie uit naar een set krachtige leerprincipes. Deze principes vormden het kompas voor de verdere inrichting, organisatie en facilitering van het leren bij Pento.
In de tweede werksessie kwamen we tot een actieplan om de visie te gaan realiseren. De taken werden verdeeld.
Tussentijds en nadien was ik sparringpartner voor de HR verantwoordelijke. Zij werkte alles verder uit in beleidsstuk. De resultaten werden enthousiast ontvangen door haar collega MT leden, maar nog belangrijker: het gaf aanleiding tot gesprekken over leren in de organisatie. Het beleid werd geen papieren tijger, maar werkdocumenten. Dat geeft ruimte om juist door middel van de gesprekken met elkaar aan te scherpen wat er nodig is om de visie te realiseren.