GoudPod | Zo geeft een podcast richting aan verandering

Een GoudPod Blog

Een van de moeilijke maar tegelijk ook mooie kant van een veranderproces is het meekrijgen van je mensen. Hoe zorg je dat ze de verandering die je voor ogen hebt tot leven brengen?

Het gaat niet vanzelf

Soms ervaar je weinig grip op de gewenste gedragsverandering. De werkelijkheid is immers niet zo eenvoudig als het denkproces dat eraan vooraf ging. En daarom is het extra mooi als je merkt dat mensen het idee of perspectief vorm weten te geven in hun dagelijks werk. Als de beweging op gang komt, is een belangrijk stap gezet.

Een podcast verbindt

Het is nooit één enkele interventie waarmee je de beweging op gang krijgt, maar vaak een mix van interventies die elkaar aanvullen. Een podcast is een geweldige manier om al die interventies te versterken en aan elkaar te verbinden. Ik leg je uit hoe dat zit.

Om te beginnen: wat is een podcast?

Simpel gezegd is een podcast een geluidsopname van een gesprek. Deze opname wordt over het algemeen gepubliceerd via openbare platformen, zoals Spotify of SoundCloud en kan informatief zijn of puur voor vermaak. Een podcast bestaat vaak uit een serie afleveringen met een overkoepelend thema.

De podcasts die GoudPod voor organisaties ontwikkelt zijn net wat anders; ze hebben een intern karakter en richten zich op de eigen medewerkers.

Het doel van onze podcasts is om mensen in beweging te brengen in het kader van een ontwikkel- of veranderproces. Dat doen we door ervaringen, kennis of nieuwe inzichten te laten horen, afkomstig uit de organisatie zelf. We ontwerpen hier een passende vorm voor, ook wel het concept. Lees meer over het nut van een goed concept in dit blog.

Voor welk type veranderingen is een podcast geschikt?

Een podcast is heel geschikt voor de wat grotere verander- of ontwikkelprocessen, waar veel mensen bij betrokken zijn of waar decentraal gewerkt wordt. In deze situaties is het lastig om mensen bij elkaar brengen om verhalen en ervaringen uit te wisselen.

Ook het type verandering speelt mee. Als we spreken over ‘beweging brengen’ in organisaties bedoelen we een blijvende gedragsverandering die doorwerkt in de dagelijkse manier van denken en doen. Denk aan veranderingen waarin mensen met elkaar een nieuwe situatie moeten vormgeven, of waar nog niet helemaal duidelijk is hoe het eruit moet komen zien.

Bij relatief eenvoudige veranderingen in bijvoorbeeld het werken met een systeem of simpele handeling heeft een podcast wat minder groots effect.

Hoe geeft een podcast richting aan verandering?

Met een podcast til je je veranderverhaal letterlijk en figuurlijk van papier. Het komt tot leven door verhalen en ervaringen te laten horen waar mensen zich in herkennen of die reflectie op gang brengen.

Het maakt mensen bewust van hun eigen verhaal en helpt erkennen waar zij zelf staan in de verandering.

Een podcast vormt het cement tussen je verschillende interventies. Het verbindt en versterkt.

Dat kan toch ook met een artikel of video?

Verhalen delen via tekst of video kan ook goed werken. Met tekst kan het wel lastiger zijn om verhalen levendig over te brengen. En lange teksten weerhouden mensen er vaak van om het te gaan lezen.

Een nadeel van video is dat mensen een drempel ervaren om gefilmd te worden. Door die weerstand komt een gesprek minder authentiek over en krijg je moeilijker de juiste mensen aan tafel.

Een podcast voelt natuurlijk

Een gesprek via audio is heel dynamisch en blijkt laagdrempelig om aan mee te werken. En hoewel een opname in het begin best spannend is, verloopt het vaak heel natuurlijk.

We besteden veel aandacht aan het creëren van een ontspannen sfeer. Zo werken we bewust met koptelefoons waardoor er een soort bubbel ontstaat waarin het gesprek plaatsvindt. Hierdoor voelen mensen zich snel op hun gemak en zijn ze niet meer bezig met de omgeving.

Een voordeel van podcast voor de luisteraar is de toegankelijkheid. Een podcast beluister je heel gemakkelijk tijdens het autorijden, wandelen of koken.

Steeds meer organisaties zijn op zoek naar nieuwe, verfrissende manieren om mensen in beweging te brengen.

Gaan mensen wel luisteren naar een podcast?

Dat is een veelgestelde en terechte vraag. Net als bij het lezen van een tekst, het bekijken van een filmpje of het volgen van een e-learning, is het niet vanzelfsprekend dat iedereen uit eigen beweging naar je podcast gaat luisteren. Daar moet je dus aandacht voor hebben. We geven je tips en denken mee over wat past in jouw situatie.

Kortom

Wil je het hart van mensen raken om in beweging te komen? Maak dan met ons je eigen podcast!