De vraag
DeSeizoenen biedt zorg aan mensen met een verstandelijke beperking. Zij doen dat vanuit een antroposofische visie. Hoewel ontwikkeling als een rode draad door hun visie loopt, was de aandacht voor medewerkers op dit gebied in de schaduw komen staan.
Het MT vroegen mij om in een half jaar tijd een fundament te bouwen waar DeSeizoenen de komende jaren op verder kan werken. Daarbij vroegen ze nadrukkelijk om meer verbinding te leggen tussen de locaties en meer eenduidigheid te brengen in beleid en processen.
De aanpak
Ik koos voor een vorm waarbij ik de functie van L&D adviseur combineerde met die van kwartiermaker. Dit zorgde ervoor dat ik snel wegwijs raakte in de organisatie en mensen mij snel wisten te vinden.
Om meer eenduidigheid en kwaliteit te brengen in de ondersteuning, was overzicht nodig. Daarom werd centraliseren van L&D de eerste prioriteit. Binnen enkele maanden lag er een plan met het perspectief voor de komende jaren inclusief een actieplan voor het eerste jaar. Met een nieuwe collega op planning en organisatie ontstond al snel een intensieve samenwerking om dit plan te realiseren. (adviseur en coördinator).
Waar zat de uitdaging?
Locaties waren gewend alles zelf te doen, op hun eigen manier. En ondanks dat een centrale planning werk uit handen ging nemen, voelde het voor management ook alsof ze regie inleverden. Dit vroeg de nodige zorgvuldigheid, flexibiliteit en geduld. Door goed te luisteren en te kijken waar kansen lagen, lukt het om vanuit samenwerking toch stappen te zetten.
Een andere uitdaging vormde de veelheid aan projecten en ambities bij DeSeizoenen. Medewerkers werden overspoeld door veranderingen waar ze in mee moesten. In combinatie met de personele krapte was dat een groot knelpunt. Iedereen was erg betrokken en wilde wel, maar er was gewoon heel weinig tijd en ruimte.
Ons doel was daarom om leren voor medewerkers toegankelijker te maken en processen gebruiksvriendelijker in te richten. Zo voerden we een digitaal inschrijfsysteem in, brachten overzicht in de beschikbare cursussen en zorgden voor effectieve communicatie. Gemak bespaart tijd en energie van zorgmedewerkers.
Wat was de grootste winst?
Door met elkaar de schouders eronder te zetten en steeds naar de kansen te kijken, hebben we in korte tijd laten zien wat er mogelijk is. Bij obstakels gingen we het gesprek aan en zochten we naar andere wegen.
Een andere opbrengst is dat DeSeizoenen kennis heeft gemaakt met een vernieuwende kijk op leren en ontwikkelen. Niet vanuit sturing en controle, maar vanuit vertrouwen en motivatie. Daarvoor zijn intussen kleine stapjes gezet, en het belooft wat voor de toekomst!
Ter afsluiting werkte ik een nieuwe adviseur Leren & Ontwikkelen in die het stokje van me over nam; zij bouwt verder op het fundament dat ik mocht bouwen.